zondag 23 november 2014

Mat op Malta - part 3

Nog twee ronden stonden er op het programma. Hierin werd duidelijk dat ik allerminst in grootste vorm stak. Beide keren moest ik tegen mensen van zeker 70 jaar, beide keren stond ik iets beter, maar kwam niet verder dan remise. Tegen Bielby miste ik al in de opening een goede zet. Daarna werd alles afgeruild en was mijn voordeel niet groot genoeg. Datzelfde gebeurde in de 9e ronde tegen een Britse vrouw.

Waaraan ligt mijn matige spel? Voor een deel is het te verklaren uit toeristische activiteiten. Als je de hele dag druk bezig bent in de zon, is er 's avonds minder energie over. Maar ook in de ochtendpartijen was ik niet op dreef. Tegen de Hongaar gaf ik bijvoorbeeld simpel een pion weg. Misschien is mijn lamme schouder, soms een beetje pijnlijk, maar altijd hinderlijk aanwezig, een verklaring. Schrijven en zetten gaat niet optimaal. Dinsdag moet ik naar het ziekenhuis om te kijken hoe het met de beknelde zenuw zit. Maar soms is vorm helemaal niet te verklaren. Voordeel is wel dat mijn rating weer is gezakt en ik bij een volgend toernooi kan meedoen om de ratingprijs tot 2000.

De prijsuitreiking verliep snel en soepel. Er waren vier ratinggroepen. Hiervoor had men simpelweg het hele deelnemersaantal in vijf groepen verdeeld die even groot waren. Verder waren er prijzen voor de beste vrouw, Maltees en jeugdspeler. Deze ging naar Baldur Petersson, de jongen die ik ooit in Saint-Lo had ontmoet. Ook nog cadeautjes voor de jongste en oudste deelnemers. Verder kreeg de Maltese schaakfederatie een bedrag.

Henk-Jan Evengroen behaalde 5,5 punten. Na de eerste ronde, toen hij won van een 2300-plusser, had hij op iets meer gehoopt. Maar de laatste ronde speelde hij weer een prima partij. Zijn broer Ruben had in de laatste ronde winstkansen, maar ging helaas door zijn vlag. Over het algemeen speelde hij creatief en had misschien iets meer verdiend dan zijn vier punten. In ieder geval een geslaagde come-back. Zijn vrouw heeft meer sudoku's opgelost dan wie dan ook op het toernooi. De scores van de andere twee Nederlanders ken ik niet.

Volgend jaar is er in hetzelfde hotel en in dezelfde periode het 5e Malta open. De speelzaal is goed, de organisatie ook, alleen kan aan de website nog wel iets verbeterd worden. Nauwelijks partijen te downloaden en helemaal niet live. Maar daar wordt aan gewerkt.
Voor mensen die vakantieactiviteiten (en op Malta is de nodige cultuur en natuur) willen combineren met een schaaktoernooi met de kans op prima weer terwijl het in Nederland in deze tijd van het jaar vaak koud of regenachtig is, is Malta open een toernooi om aan te raden.

Partij ronde 8
Partij ronde 9

Paul Bielby

Dina Norman

Drie Poolse Zweden en Baldur

Baldur en vader (de Zweden van Saint-Lo)

De toernooiorganisatie

DE top 3

De top drie nog een keer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten