dinsdag 18 november 2014

Mat op Malta - part 1

In de herfst ga ik meestal een weekje op vakantie. Mijn oog viel op Malta, waar het weer in november nog prima kan zijn (deze week ruim 20 graden en zon). Bovendien was ik er nog nooit geweest en was daar een internationaal schaaktoernooi. Het reisverslag is te lezen op hiddozuiderweg.waarbenjij.nu, hier volgt het schaakgedeelte.

Het toernooi vindt plaats in het hotel Imperial, een oud hotel dat vooral vergane glorie uitstraalt. In het naseizoen worden de prijzen van de kamers aangepast, voor een eenpersoons kamer betaal je dit jaar slechts 24 euro, inclusief ontbijt. Maar het hotel is zeker niet slecht: prima ontbijt, een bar waar alles te krijgen is (maar langzame bediening) en er is internet, dat slechts twee keer per dag uitvalt. 

Het toernooi telt 9 ronden, Op twee dagen wordt er een dubbele ronde afgewerkt, op de overige vijf dagen wordt er 's avonds vanaf 17.30 uur gespeeld. Een prima toernooi dus om vakantie en schaken te combineren. 
In Nederland beginnen veel meerdaagse toernooien om 13.30 uur, waardoor je de hele dag eigenlijk kwijt bent aan een partij. Je staat iets later op, kunt s'morgens dus nauwelijks iets doen, 's middags spelen en daarna eten. En 's avonds zijn de musea en andere toeristische attracties dicht... Slechts Vlissingen en Leiden hebben begrepen dat als je toernooi interessant wilt zijn voor schakers met een niet-schakende partner of kinderen, je veelal 's avonds moet spelen.

Aan het toernooi doen veel nationaliteiten mee, maar vooral veel Duitsers. Dit zal mede komen omdat de organisatie in handen is van een groep Duitsers die in eigen land ook een aantal toernooien organiseert. In totaal zo'n 160 deelnemers, waaronder drie grootmeesters. De eerste prijs is 1000 euro, dus verschrikkelijk sterke spelers komen er niet. Wel heel veel 60-plussers die zich wat makkelijker vrij kunnen maken in deze tijd van het jaar.

Een aantal dingen van het toernooi is sterk. Zoals gezegd, 's avonds spelen, voorbedrukte notatieformulieren, je hoeft alleen je zetten en het resultaat nog maar in te vullen, de speelzaal is prima, maar er hadden niet veel deelnemers meer moeten zijn, want dan waren de twee speelruimtes te klein geweest. Natuurlijk is er nog wel verbetering mogelijk: de website kan een stuk beter, een microfoon in de speelzaal zou handig zijn en ik vindt het altijd jammer dat er geen bulletin is. Uiteraard is dit bewerkelijk en kost geld, maar geeft de deelnemers wel het nodige plezier. 
Verder zijn de toiletten smerig en is ook hier, net als in Nederland, een verplichte registratie, waardoor spelers uren voorafgaand aan de 1e ronde aanwezig moeten zijn en dan doelloos rondlopen. Neem eens een voorbeeld aan Barcelona Sants!

Genoeg gepraat, nu mijn toernooi. In de eerste ronde moest ik tegen een Maltees. Ik speelde voor mijn gevoel heel slecht, maar dat viel volgens de computer wel mee. Waar we het beiden over eens waren is dat de blunder erg slecht was: een nul.
In de tweede ronde stond een Deen op het programma. Ik dacht dat ik na de opening minder stond, maar Fritz vond van niet. Wel gaf ik een pion weg, maar mijn tegenstander zag dat niet en in plaats van er een te winnen, koos hij er voor om er zelf een kwijt te raken: punt.
In de derde ronde mocht ik tegen een spastische Duitse heer. Hij gaf in een mindere stelling plotseling een stuk cadeau. Een snel punt, waardoor ik een lange wandeling langs de boulevard naar st. Julians kon maken.
In de vierde ronde een Griek. Hij behandelde het Schots vreemd, waardoor ik een simpel winstplan had, maar dan moet je geen pion weggeven... De stelling was daarna verloren, maar mijn tegenstander dacht het pionneneindspel simpel te winnen en ruilde zijn schitterende loperpaar af om toen tot de ontdekking te komen dat het helemaal niet zo simpel was... remise. Later bleek dat hij van een andere Nederlander met 2006 gewonnen had en ook Henk-Jan Evengroen moest er aan geloven. Deze man is zwaar underrated.

Partij ronde 3
Partij ronde 4

Mijn tegenstander uit de 1e ronde

Mijn Deense tegenstander

Gregorios, mijn Griekse tegenstander, en ik

Henk-Jan Evengroen in de speelzaal

De prijzentafel (geld was er nog niet te zien)

Het zwembad in het hotel

De boekenstand, waar ik een T-shirt heb gekocht





Geen opmerkingen:

Een reactie posten